logo Magnesia

Magnézium: testünk energiaforrása.

Miként segíthet a magnézium?

Magnézium: testünk energiaforrása.

A magnézium az élő szervezetek nélkülözhetetlen természetes nyomeleme. Olyan anyagcsere folyamatokhoz szükséges, amelyek energiát állítanak elő, ami aztán hajtóereje a növényi és állati életnek egyaránt.

Az emberi szervezetben hozzávetőlegesen 30 grammnyi magnéziumnak tanácsos lennie folyamatosan. Már ez a csekélynek tűnő mennyiség is elegendő a kimerültség és a stressz hatékony kiküszöbölésére.

A magnézium az emberi szervezeten belül lezajló több mint 300 anyagcsere folyamatra van hatással. Hiánya nagyon könnyen okozhat egészségi problémákat.

Tények a magnéziumról

A magnézium valamennyi élőlény szervezete számára elengedhetetlen nyomelem. Segítségével az anyagcsere folyamatok energiát termelnek, ami a növények és állatok életére van befolyással.

A magnézium a növények esetében a klorofillban van jelen, ami a zöld növények azon anyaga, amely segítségével a széndioxid oxigénné alakul. Ezért a magnéziumot még "az élet nyomelemének" nevezik.

  • Magnézium latin elnevezése is ugyanaz.
  • A magnéziumot Sir Humphry Davy fedezte fel 1808-ban.
  • Jelen van a kőzetekben és a tengervízben.
  • A zöld növények magnéziumban gazdag források.

A magnéziumot gyógyászati célokra alkalmazták már az ókori Görögországban, mégpedig egy olyan régióban, amely történelmileg "Magnesia" néven ismert, s ez után kapta a nevét is. A tudós E. B. Flink már 1956-ban kimutatta a magnéziumhiány okozta problémákat az emberi szervezetben.

Érdekli szervezete magnézium szintje? Töltse ki tesztünket!

Miért fontos a magnézium az emberi szervezet számára?

Az emberi szervezetben lejátszódó csaknem 350 anyagcsere folyamat egyik elengedhetetlen összetevője a magnézium. A magnézium megköt olyan enzimeket, amelyek az energia-anyagcserében, valamint a proteinek és a DNS szintézisében vesznek részt. Kulcs szerepe van a kalcium és a kálium felszívódásában.

Mit jelent mindez az emberi szervezet számára? A magnézium gondoskodik az izomzat és az idegek megfelelő működéséről, mialatt stabil szívritmust és erős immunrendszert tart fenn. Kalciummal vegyülve a csontozatot és a fogazatot tartja egészségesen.

Ehhez nincs szükség egyébre, pusztán 25-30 grammnyi magnéziumra a szervezetben. A magnézium legnagyobb arányban a csontozatban (70%) és az izomzatban (27%) fordul elő; kisebb mennyiség található a zsírszövetben, a vörös vérsejtekben és a vérszérumban. Tudta, hogy a magnézium a sejtjeinkben a második leggyakrabban előforduló ásványi anyag a kálium után?

Milyen egészségügyi problémákat okozhat amagnéziumhiány?

Mennyi magnéziumra van szüksége az emberi szervezetnek?

A magnézium ideális szintjének szervezeten belüli fenntartásához tanácsos hozzávetőleg 375 grammnyi (javasolt mennyiségű) magnéziumot fogyasztani naponta, amit bevihetünk élelmiszerekkel is. Ez amennyiség az egyes életszakaszoktól függően változik.

Mennyi magnéziumra van szükség napi szinten?

GyermekekFérfiakNők
3 éves korig: 80 mg 18 éves korig: 410 mg 18 éves korig: 360 mg
(várandós kismamák 400 mg)
4 – 8 éves életkorban: 130 mg 18 – 30 éves életkorban: 400 mg 18 – 30 éves életkorban: 310 mg
(várandós kismamák 350 mg)
9 – 13 éves életkorban: 240 mg 30 éves és attól idősebb életkorban: 420 mg 30 éves és attól idősebb életkorban: 320 mg
(várandós kismamák 360 mg)

Az emberi szervezet általában a Javasolt Napi Beviteli Mennyiség (JNBM) egyharmadát szívja fel. Ez nyilván nagyban függ testünk egyedi magnézium feldolgozó kapacitásától. A magnézium bevitel arányát javasolt az adott egészségügyi állapotnak és életmódnak megfelelően megállapítani.

Kinek tanácsos növelnie a napi beviteli mennyiséget?

  • Várandós és szoptatós kismamák;
  • Aktív életmódot folytatók (hivatásos sportolók és nehéz fizikai munkát végzők);
  • az 50 éves életkor felettiek;
  • Szívelégtelenségben és cukorbetegségben szenvedők.

A cukorbetegségben szenvedőknek tanácsos fokozott figyelmet fordítaniuk a magnézium bevitelre, mivel annak már csekély arányú csökkenéses is felgyorsíthatja a cukorbetegséghez kapcsolódó komplikációk bekövetkezését (recehártya és vese elégtelenség). A fokozott izzadásra hajlamos emberek, akik rendszeresen fogyasztanak alkoholt vagy orvos által felírt gyógyszereket (pl.: vizelethajtószerek, antibiotikumok, fogamzásgátlók)szintén tanácsos fokozott figyelmet fordítaniuk a magnézium bevitelre.

Miként lehet hatékonyan pótolni a magnéziumot a szervezetünkben?

Melyek a magnéziumhiány jelei?

A magnéziumhiány produkálhat olyan szimptómákat, amelyek nagyon hasonlóak bizonyos betegségek szimptómáival. Ha az egészségi probléma továbbra is fennáll a magasabb magnézium bevitel ellenére, kérjük, forduljon kezelő orvosához!

Mire tanácsos figyelni? Avagy a magnéziumhiány leggyakoribb szimptómái:

  • Fizikai megterhelés alatt gyorsan bekövetkező kimerültség (reggeli kimerültség érzet);
  • Akadozó koncentráció, álmatlanság;
  • Nagyobb hajlam a stresszre és depresszióra;
  • Gyakori fejfájás és intenzív szívdobogás;
  • izomgörcs, szemhéj-remegés, rángás-rángatózás;
  • Töredezett körmök és haj, illetve hajhullás.

A magnéziumhiány az adott életszakaszra jellemző szimptómákat képes produkálni – vízhajtókkal kezelt magas vérnyomás, cukorbetegség, májcirrózis (főleg alkoholisták esetében).

Az idősebbek szintén a veszélyeztetettek csoportjába tartoznak. Szervezetük már nem képes könnyen felszívni a magnéziumot, valamint gyakorta vesznek be olyan gyógyszereket, amelyek akadályozzák a magnézium felszívódását.

Miként tanácsos megváltoztatni étrendünket ahhoz, hogy növeljük a magnézium bevitel arányát?

Miért magnéziumhiányos az étkezésünk?

A globális éghajlatváltozás miatt a mezőgazdaságilag termelt hasznos növények egyre kevesebb magnéziumot tartalmaznak. Az alacsonyabb magnézium tartalom oka lehet még a savas eső, a talajból kimosódó magnézium, és a növekvő mezőgazdasági igénybevétel.

Továbbá, az esetek nagy részében, az étrendünket alkotó élelmiszerekben már eleve kisebb vagy elégtelen mennyiségű magnézium található. Erre tipikus példával szolgálhatnak az amúgy jótékony hatású rostok, lipidek vagy zsírsavak, amelyek megkötik a magnéziumot, így csökkentik szervezetünk abbéli képességét, hogy felszívják azt.

Mi nehezítheti meg a magnézium pótlására tett erőfeszítéseinket?

  • Magas kalcium, foszfát és cink tartalmú élelmiszerek fogyasztása;
  • B1, B2 és B6 vitaminhiány;
  • Az étrendet alkotó élelmiszerek magas rosttartalma;
  • Túl sok zsír és szénhidrát.

Miért tanácsos pótolni a magnéziumot? Bővebb olvasnivaló a magnézium jótékony hatásairól.

Miként segít a magnézium?

A magnézium lényeges eleme az emberi szervezetet meghajtó energia előállításának. A magnézium növeli az emberi test sejtjeinek oxigén felhasználását, illetve segít testünk egészségének fenntartásában. Hozzájárul a jó fizikai és szellemi kondíció fenntartásában.

Stressz

Stresszes helyzetekben testünk sejtjei magnéziumot szabadítanak fel és helyette kalciumot kötnek meg. Ezért stresszes helyzetekben tanácsos a magnéziumot pótolni!

Kimerültség és fejfájás

A magnézium hatékonyan előzi meg a kimerültség kialakulását. Miután a magnézium elősegíti a megfelelő véráramlást és oldja a megfeszült izomzatot, hatékonyan enyhíti a fejfájást.

Koncentrációképesség és az idegrendszer

A magnézium rendkívül fontos a központi idegrendszer és az agy megfelelő működéséhez. Segít a koncentrálást igénylő helyzetekben (pl.: szellemi munka, tanulás).

Sejtregenerálódás

A magnézium kulcsfontosságú a sejtosztódás és/vagy regenerálódás folyamataiban is.

Szívműködés

A megfelelő magnézium bevitel csökkenti a magas vérnyomás vagy a szívaritmia kialakulásának kockázatát.

Cukorbetegség

Cukorbetegség esetén a magnézium nagyon fontos, mivel képes szabályozni a cukorból nyert energia termelődését, valamint részt vesz az inzulintermelődésben is. Továbbá, pozitív hatással van a cukorbetegséggel párosuló egyéb komplikációkra is.

Számos kutatás egyöntetűen bebizonyította, hogy a cukorbetegeknek alacsonyabb a magnézium szintjük, ezért tanácsos azt rendszeresen pótolniuk.

Sports

A magnézium hozzájárul az energia képződéséhez. Továbbá nyugtató hatással van az izomzatra és megelőzhető vele az izomgörcs. Ne mulassza el pótolni az elvesztett magnéziumot sportolás közben vagy után!

SPORT ÉS MOZGÁS

A magnéziumhiány képes jelentősen akadályozni egyéb ásványi anyagok, például a kálium, a foszfátok, a kalcium vagy a nátrium felszívódását. Többek között ezért is kiemelten fontos a magnézumpótás.

Ezen felül, a magnézium tartja a csontozatot, a fogazatot, a körmöket és a hajat egészségesen.

Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, a weboldal működésének optimalizálása és elemzése érdekében. Ezeket a cookie-kat (sütiket) a közösségi médiával, hirdetéssel és analitikával foglalkozó partnereinkkel is megosztjuk, akik összekapcsolhatják őket a közvetlenül Öntől vagy a szolgáltatások igénybevételéből származó egyéb információkkal. A Karlovarské minerální vody a. s. cég által gyűjtött, cookie-kból származó információk nem tartalmaznak személyes adatot. A honlap további használatával Ön hozzájárul ahhoz, hogy ezt az információt felhasználjuk.